No-Risk

ZICHTBAAR BETER OP WEG

Glasgarage

De franchiseformule Glasgarage is in 1993 opgericht door Emiel Voorhorst en was sindsdien uitgegroeid tot een formule met ruim 100 aangesloten franchisenemers.  
Deze franchisenemer bestonden uit zelfstandige autoruitspecialisten, autoschadebedrijven en autodealers.
Dankzij deze aansluiting konden de franchisenemers factureren aan de bij Glasgarage aangesloten verzekeringsmaatschappijen.

Overname Glasgarage

In 2015 is Glasgarage overgenomen de Belron, die eerder dat jaar ook Autotaalglas overnam. 
Belron (het moederbedrijf van Carglass) had toen dus 3 autoruitherstel merken in bezit.

Stop Glasgarage

Door toenemende investeringsdruk in de branche veroorzaakt door aanschaf van apparatuur voor kalibratie van rijhulpsystemen op moderne auto's alsmede een een krimpende markt en een afname van het aantal franchisenemers heeft Belron doen besluiten de Glasgarage formule te moeten stoppen.

Na Glasgarage

Waar Glasgarage stopt gaan wij door met vakkundig herstel van uw autoruitschade. Als lid BOVAG en Glasgarant aangesloten herstelbedrijf werken ook voor de grote verzekeraars
Of u nu een scheur in de voorruit heeft of een sterretje, de achterruit kapot of een zijruit? Wij vervangen uw kapotte ruit vakkundig en snel voor een nieuwe ruit.

Maak een afspraak

Maak simpel en snel een afspraak via onderstaande button.

Maak nu een afspraak

Bellen mag natuurlijk ook

Bel 088-0225402

Glasgarage in de pers


Zo schreef Barend Luiting (2021) in Aftersales Magazine:

Ruitschadeherstelbedrijf GlasGarage heeft besloten om haar bedrijfsactiviteiten per 31 december 2021 te beëindigen. GlasGarage zag in de afgelopen jaren het aantal franchisenemers met een derde afnemen waardoor – gezien de huidige beperkte omvang van het franchisebedrijf en in veel gevallen een te beperkt aantal herstelopdrachten per locatie – de financiële resultaten en de concurrentiepositie van het bedrijf onder druk zijn komen te staan.

Volgens het management is de omvang van het franchisenetwerk, dat voor het merendeel bestaat uit servicepunten binnen carrosserie- en autobedrijven, en het aantal klanten te klein geworden voor een gezonde bedrijfsvoering. Op dit moment voert het management gesprekken met alle betrokkenen, zoals de franchisenemers en de 15 medewerkers van de franchiseformule, om tot een zorgvuldige afhandeling te komen. Klanten kunnen tot het einde van dit jaar gewoon terecht bij een van de vestigingen van Glasgarage.  

GlasGarage wijt de afname van het aantal franchisenemers voor een belangrijk deel aan de concurrentiedynamiek en een gedaald schadevolume in Nederland in de afgelopen jaren. Voor steeds meer franchisenemers van GlasGarage is het niet meer rendabel om glasherstel als (neven)activiteit te hebben en onderdeel te zijn van de GlasGarage-formule. Dit heeft ertoe geleid dat de omzet van het franchisebedrijf GlasGarage daalt en resulteert in oplopende verliezen. Hierdoor is het niet meer rendabel om op termijn noodzakelijke investeringen te doen die nodig zijn om het groeiende aantal voorruitcamera’s in voertuigen, die gekoppeld zijn aan rijhulpsystemen, volgens fabrieksinstructies te kunnen blijven herkalibreren. Dit is nodig om de werking van de rijhulpsystemen en de veiligheid van de inzittenden te borgen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om investeringen in het beschikbaar krijgen van technische (voertuig)data, toegang tot de systemen van voertuigen, opleidingen, kwaliteitscontrole en kalibratieapparatuur.  

Eric Prent, algemeen directeur van GlasGarage: “In de afgelopen jaren hebben we ons best gedaan om dit bedrijf te laten groeien door nieuwe klanten en franchisenemers te vinden, maar dat is helaas maar beperkt gelukt. De concurrentie is stevig en ons franchisenetwerk is met een derde afgenomen en dat drukt op de resultaten. Ook biedt een kostenverlaging geen uitkomst meer, omdat het kostenniveau in het verleden al is geoptimaliseerd. Een verdere kostenreductie zou betekenen dat we de kwaliteit van onze dienstverlening niet meer kunnen borgen en dat is voor ons geen optie. Voor alle betrokkenen binnen GlasGarage is dit natuurlijk een ingrijpend besluit en daarom zijn we ook met elkaar in gesprek om tot een zorgvuldige afhandeling te komen. Zo gaan we onze medewerkers zoveel mogelijk begeleiden, bijvoorbeeld naar ander werk. Het spreekt voor zich dat we dit besluit weloverwogen hebben genomen. Iedere dag zetten onze betrokken medewerkers en franchisenemers zich in om onze klanten op de GlasGarage manier te helpen. Daar heeft het niet aan gelegen.”  

Bas Creemers, Managing Director van Belron in Nederland, sinds 2015 eigenaar van de franchiseformule GlasGarage: “Niemand had dit scenario voor ogen toen we zes jaar geleden GlasGarage overnamen. Sinds de acquisitie is de wereld van ruitschadeherstel enorm veranderd en dat heeft helaas zijn weerslag gehad op GlasGarage. Deze ontwikkeling is natuurlijk erg teleurstellend en heeft geleid tot een vervelende situatie voor alle betrokkenen. Voor ons is het daarom van groot belang dat we GlasGarage ook in deze periode blijven ondersteunen.”

GlasGarage is sinds 1993 uitgegroeid tot een landelijk opererende franchiseorganisatie. Het netwerk van GlasGarage bestaat uit 64 shop-in-shops binnen auto- en carrosseriebedrijven en 16 zelfstandige vestigingen. GlasGarage is sinds 2015 onderdeel van Belron in Nederland. 

Bron:
Luiting, B, (2021) Glasgarage stopt activiteiten eind 2021.
Geraadpleegd 17 oktober 2022, https://aftersalesmagazine.nl/schadeherstel/glasgarage-stopt-activiteiten-eind-2021/